Nahor

Glykemický index

Glykemický  index je číslo, ktoré vyjadruje postavenie sacharidovej  potraviny na stupnici
od 0 do 100 podľa toho, ako rýchlo cukor z potraviny ovplyvňuje hladinu glukózy
a inzulínu v krvi. Cukor z potravín s vysokým glykemickým indexom  sa  vstrebáva rýchlo,
prudko zvyšuje hladinu glukózy a inzulínu v krvi. To vedie k rýchlemu reaktívnemu poklesu
glukózy v krvi s nepríjemnými sprievodnými príznakmi únavy – podráždenosti, nervozity,  
pocitu hladu a k ďalšej konzumácii sladkého jedla.

Tá nás na chvíľu zbaví nepríjemných pocitov, ale znovu rozhojdá hladinu cukru a inzulínu v krvi (inzulínová hojdačka).
Dôsledkom je ukladanie nadmerných tukových zásob v organizme a ťažkosti pri udržaní primeranej telesnej hmotnosti.
Potraviny s nízkym glykemickým indexom naopak nespôsobujú kolísanie hladiny cukru v krvi so všetkými negatívnymi dôsledkami.
Udržia pocit sýtosti dlhšie a nepodporujú ukladanie nadmerných tukových zásob v tele.

Rozdelenie potravín podľa GI 

Príklady potravín s nízkym glykemickým indexom (< 55): celozrnná ryža, ovsené vločky, ražný chlieb, celozrnné pečivo a chlieb, cestoviny, šošovica, fazuľa, hrach, sója, karfiol, kapusta, kel, uhorka, cvikla, brokolica, špargľa, paradajky, paprika, mrkva, vlašské orechy, lieskové orechy, mandle, čokoláda s 85% kakaa, jablká, hrušky, broskyne, marhule , slivky, figy – čerstvé aj sušené.

 

Príklady potravín so stredným glykemickým indexom (56-69): zemiaky v šupke, kukurica, sladené kompóty, džemy, majonéza, banány, hrozno, melón, sušené hrozienka, slnečnicové semienka, Granko, Nutela, zmrzlina. 

 

Príklady potravín s vysokým glykemickým indexom (> 70): chlieb a pečivo, cestoviny koláče a bagety z bielej múky, hamburgerová žemľa, biela ryža, halušky, knedle, zemiakové placky, zemiakové pyré, fritované zemiaky, čipsy, langoše, popcorn, sladené cereálie, corn flakes, sladené a kolové limonády, datle, napolitánky, keksy, mliečne čokolády, zmrzlina.

Pozrite si podrobnú databázu potravín s glykemickým indexom